Často se ve firmách setkáváme s tím, že marketing a reklamu dělá kde kdo. Dělá ji sám majitel (chudák, jako by neměl nic důležitějšího na práci) nebo obchodník, případně obchodní ředitel. Nebo je delegován na různé ředitele či na asistentky. Většinou se tato práce zadá těm, kteří se pohybují mezi zákazníky, sledují reklamu v televizi, umějí s grafickým programem, případně vědí, co za reklamu dělá konkurence. Většinou pak tito lidé řeší marketing intuitivně. Jistě existují výjimky – moc jich ale není.

Oni totiž mají jiné úkoly, než analyzovat chování zákazníků a připravovat strategii, plánovat marketingové aktivity, být kreativní, navrhovat reklamní kampaně, zadávat grafiky, fotit produkty, vymýšlet a psát nové příspěvky na Facebook, kontrolovat co se děje na webu, psát blog atd.

Oni mají totiž řídit, obchodovat, telefonovat, být u zákazníka na schůzce a prodávat, přinášet nové zakázky, případně vařit kávu.

Jak z toho tedy ven? Jde to interně, nebo externě.

Interně – mít profesionála

Pověřte jednoho pracovníka firmy, aby dělal marketing na plný úvazek, najděte zkušeného marketéra (protože ho čeká hodně práce). Měl by sestavit marketingový plán, harmonogram aktivit, komunikační strategii, rozpočet. Měl by znát zákazníka, aby mu dokázal popsat, proč jste na trhu. Měl by vymyslet, co komunikovat na sociálních sítích (publikovat články o firmě, o vašich produktech). Měl by mít všechny reklamní prostředky pod kontrolou.

Vybírejte pečlivě, talentů je málo. Zajistěte pro něj kancelář, mobil auto a mzdové prostředky. Připravte si také marketingový rozpočet. Váš marketér bude také muset stejně spolupracovat se specialisty (fotograf, grafik, možná i textař atd.).

Výhody:

  • Když ho dobře vyberete, bude to profík
  • Bude k dispozici ve firmě
  • Zná detailně firmu a produkty
  • Vy znáte jeho
  • Strategie a podklady si tvoří sám
  • Dýchá pro firmu

Nevýhody:

  • Náklady na mzdu, telefon, PC, auto, školení atd.
  • Někdy nemá čas na marketing, protože často dostává i jiné úkoly
  • Potřebuje další specialisty (další náklady)
  • V některých firmách nepotřebují marketéra na plný úvazek

Externě – koupit si profesionály

Najděte si reklamku, která vám marketingovou komunikaci zajistí externě. Reklamní firmy, které nabízejí marketingové projekty, mají k dispozici tým specialistů. Ti již pracovali na mnoha projektech, a proto mají hodně zkušeností, které vám ušetří hodně pokusů a hledání vlastní cesty. To znamená, že získáte nezaujatý pohled na váš marketing. Nemusíte řešit mzdové či jiné režijní náklady.

Výhody:

  • Zkušený tým vedený k výsledkům
  • Tým specialistů (stratég, textař, kreativec, grafik, online specialista, produkce)
  • Pravidelné schůzky, věci se posouvají dopředu
  • Nezatížený pohled na firmu
  • Nezatížený pohled na produkt (často inspirace pro inovace, které by vás jinak nenapadly)
  • Šetříte mzdové a režijní náklady firmy
  • Nové znalosti pro vaše lidi
  • Profesionální výstupy

Nevýhody:

  • Tým agentury se musí naučit znát firmu a vaše produkty
  • V prví fázi projektu musejí pracovníci agentury navázat efektivní komunikaci s vašimi pracovníky
  • Musejí se naladit na vaše cíle.

Jak se tedy rozhodnout? To je na vás.
Jedno je však jasné, marketing a reklamu dělají kvalitní lidé.

Pokud se rozhodnete řešit marketing externě, ADART bude vždy dobrou volbou.